Z czym je艣膰 hummus?

Hummus na kanapce

Hummus to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych potraw kuchni arabskiej, kt贸ra zadomowi艂a si臋 tak偶e na rynku europejskim. Czym jednak jest hummus i z czym si臋 go je? Co warto o nim wiedzie膰?

Czym jest hummus?

Hummus to popularna potrawa wywodz膮ca si臋 z zachodniej Azji. Najcz臋艣ciej ma ona posta膰 pasty lub sosu, kt贸ry przyrz膮dzany jest z ziaren ciecierzycy oraz innych ro艣lin str膮czkowych. Znana jest przede wszystkim jako tradycyjna potrawa bliskowschodnia, jednak ju偶 od jakiego艣 czasu coraz cz臋艣ciej mo偶na j膮 spotka膰 na p贸艂kach sklepowych w Europie i nie tylko. Pochodzenie samego dania nie jest do ko艅ca jasne, obecnie trwa sp贸r o to, kto jest jego tw贸rc膮 i najzacieklej walczy o to miano Liban oraz Izrael.

Sk膮d popularno艣膰 hummusu?

Hummus jest bardzo popularn膮 potraw膮 zw艂aszcza w kuchni wegetaria艅skiej i wega艅skiej, z racji licznych warto艣ci od偶ywczych, kt贸re zbli偶one s膮 do potraw mi臋snych. Dzieje si臋 tak, poniewa偶 ciecierzyca, z kt贸rej najcz臋艣ciej wykonany jest hummus, zawiera wiele witamin i minera艂贸w, a tak偶e du偶膮 ilo艣膰 bia艂ka. U偶ywa si臋 go wi臋c jako zamiennika, ale stosuje tak偶e jako dodatek do wielu r贸偶nych potraw.

Hummus jako dodatek do 艣niadania

Hummus – do czego dodawa膰?

Past臋 hummus spo偶ywa膰 na wiele r贸偶nych sposob贸w. Mo偶e by膰 on stosowany samodzielnie, na przyk艂ad do smarowania kanapek. Jest tak偶e 艣wietnym dodatkiem do wielu da艅, tak g艂贸wnych, jak i przek膮sek. Mo偶na wi臋c je艣膰 hummus w po艂膮czeniu z warzywami, jako sos do zamaczania, z pieczywem, mi臋sem, plackami ziemniaczanymi czy z falafelami. To tak偶e doskona艂y dodatek do sa艂atek, ryb, owoc贸w oraz da艅 grillowanych (zar贸wno mi臋s, jak i warzyw i ryb). Dzi臋ki temu sprawdza si臋 zar贸wno do 艣niadania, obiadu, kolacji, jak i przek膮sek.

Jak zrobi膰 hummus

Tak napraw臋, przepis贸w na hummus jest wiele, jednak podstawa zawsze b臋dzie taka sama. Past臋 t臋 robi si臋 z ciecierzycy lub innych ro艣lin str膮czkowych (np. bobu). Najpierw si臋 j膮 namacza, a p贸藕niej gotuje (z dodatkiem 1 艂y偶eczki sody oczyszczonej). Nast臋pie po ugotowaniu nale偶y odla膰 cz臋艣膰 wody (jej pozosta艂a ilo艣膰 b臋dzie mia艂a wp艂yw na konsystencj臋 pasty) i ca艂o艣膰 zmiksowa膰. Do tak przygotowanego i zmiksowanego ziarna nale偶y doda膰 tahini, sok z cytryny, czosnek i przyprawy (s贸l, posiekana natka pietruszki, kmin rzymski) i wymiesza膰. Na samym ko艅cu mo偶na, cho膰 nie ma takiej konieczno艣ci, doda膰 tak偶e oliw臋 z oliwek.

Dlaczego warto si臋gn膮膰 po hummus?

Je偶eli chodzi o smak, hummus zdecydowanie plasuje si臋 w kategorii oznaczonej jako 鈥瀞pecyficzny鈥. Niekt贸rym mo偶e on pasowa膰, inny nie. Niew膮tpliwie jednak potrawa ta ma sporo zalet, kt贸re przes膮dzaj膮 o jego warto艣ci w kuchni. Chodzi tutaj przede wszystkim o zawarte w nim witaminy i minera艂y, w tym tak偶e du偶a ilo艣膰 bia艂ka. Co za tym idzie, hummus dostarcza nam sk艂adnik贸w, kt贸re na co dzie艅 wspieraj膮 funkcjonowanie naszego organizmu. Potrawa ta posiada: b艂onnik, bia艂ko, t艂uszcze nienasycone i w臋glowodany. Jest tak偶e 藕r贸d艂em takich witamin jak tianina, niacyna, foliany, ryboflawina, witamina A, B, C, E i K. Nie mo偶na zapomnie膰 te偶 o licznych minera艂ach, wymienia si臋 tutaj najcz臋艣ciej wap艅, magnez, 偶elazo, fosfor, potas, cynk, mied藕, mangan i selen.