Z czym jeść hummus?

Hummus na kanapce

Hummus to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych potraw kuchni arabskiej, która zadomowiła się także na rynku europejskim. Czym jednak jest hummus i z czym się go je? Co warto o nim wiedzieć?

Czym jest hummus?

Hummus to popularna potrawa wywodząca się z zachodniej Azji. Najczęściej ma ona postać pasty lub sosu, który przyrządzany jest z ziaren ciecierzycy oraz innych roślin strączkowych. Znana jest przede wszystkim jako tradycyjna potrawa bliskowschodnia, jednak już od jakiegoś czasu coraz częściej można ją spotkać na półkach sklepowych w Europie i nie tylko. Pochodzenie samego dania nie jest do końca jasne, obecnie trwa spór o to, kto jest jego twórcą i najzacieklej walczy o to miano Liban oraz Izrael.

Skąd popularność hummusu?

Hummus jest bardzo popularną potrawą zwłaszcza w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej, z racji licznych wartości odżywczych, które zbliżone są do potraw mięsnych. Dzieje się tak, ponieważ ciecierzyca, z której najczęściej wykonany jest hummus, zawiera wiele witamin i minerałów, a także dużą ilość białka. Używa się go więc jako zamiennika, ale stosuje także jako dodatek do wielu różnych potraw.

Hummus jako dodatek do śniadania

Hummus – do czego dodawać?

Pastę hummus spożywać na wiele różnych sposobów. Może być on stosowany samodzielnie, na przykład do smarowania kanapek. Jest także świetnym dodatkiem do wielu dań, tak głównych, jak i przekąsek. Można więc jeść hummus w połączeniu z warzywami, jako sos do zamaczania, z pieczywem, mięsem, plackami ziemniaczanymi czy z falafelami. To także doskonały dodatek do sałatek, ryb, owoców oraz dań grillowanych (zarówno mięs, jak i warzyw i ryb). Dzięki temu sprawdza się zarówno do śniadania, obiadu, kolacji, jak i przekąsek.

Jak zrobić hummus

Tak naprawę, przepisów na hummus jest wiele, jednak podstawa zawsze będzie taka sama. Pastę tę robi się z ciecierzycy lub innych roślin strączkowych (np. bobu). Najpierw się ją namacza, a później gotuje (z dodatkiem 1 łyżeczki sody oczyszczonej). Następie po ugotowaniu należy odlać część wody (jej pozostała ilość będzie miała wpływ na konsystencję pasty) i całość zmiksować. Do tak przygotowanego i zmiksowanego ziarna należy dodać tahini, sok z cytryny, czosnek i przyprawy (sól, posiekana natka pietruszki, kmin rzymski) i wymieszać. Na samym końcu można, choć nie ma takiej konieczności, dodać także oliwę z oliwek.

Dlaczego warto sięgnąć po hummus?

Jeżeli chodzi o smak, hummus zdecydowanie plasuje się w kategorii oznaczonej jako „specyficzny”. Niektórym może on pasować, inny nie. Niewątpliwie jednak potrawa ta ma sporo zalet, które przesądzają o jego wartości w kuchni. Chodzi tutaj przede wszystkim o zawarte w nim witaminy i minerały, w tym także duża ilość białka. Co za tym idzie, hummus dostarcza nam składników, które na co dzień wspierają funkcjonowanie naszego organizmu. Potrawa ta posiada: błonnik, białko, tłuszcze nienasycone i węglowodany. Jest także źródłem takich witamin jak tianina, niacyna, foliany, ryboflawina, witamina A, B, C, E i K. Nie można zapomnieć też o licznych minerałach, wymienia się tutaj najczęściej wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, cynk, miedź, mangan i selen.