Ciecierzyca: co zrobi膰, jak ugotowa膰?

Ciecierzyca w misce

W艣r贸d ch臋tnie wybieranych przepis贸w kulinarnych coraz cz臋艣ciej pojawiaj膮 si臋 te, w kt贸rych jednym ze sk艂adnik贸w jest ciecierzyca. Czym si臋 ona charakteryzuje? Co warto wiedzie膰 o ciecierzycy? Jakie dania mo偶na z niej wykona膰 i w jaki spos贸b si臋 j膮 gotuje?

Ciecierzyca 鈥 charakterystyka, w艂a艣ciwo艣ci, warto艣ci od偶ywcze

Ciecierzyca, jest ro艣lin膮 z gatunku jednorodnych i nale偶y do rodziny bobowatych. Wywodzi si臋 z zachodniej Azji i jest wy艂膮cznie ro艣lin膮 uprawn膮, kt贸ra w ostatnich latach zyska艂a du偶膮 popularno艣膰. Inn膮 cz臋sto spotykan膮 nazw膮 dla ciecierzycy jest cieciorka lub groch w艂oski. Jadaln膮 cz臋艣ci膮 ro艣liny s膮 owoce, kt贸re rosn膮 w postaci str膮ka i maj膮 gruszkowaty kszta艂t w kolorze lekko 偶贸艂tawym.

Jakie s膮 warto艣ci od偶ywcze ciecierzycy? Przede wszystkim jest ona 藕r贸d艂em bia艂ka, jak r贸wnie偶 posiada du偶e ilo艣ci aminokwas贸w. Z tego powodu popularna jest w艣r贸d wegetarian i wegan, poniewa偶 mo偶e by膰 zast臋pstwem dla mi臋sa. Dodatkowo jest tak偶e 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w, b艂onnika i nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych. Je偶eli chodzi o minera艂y, zawiera ich sporo, s膮 to: fosfor, wap艅, 偶elazo, cynk, s贸d, magnez, potas, a tak偶e witaminy z grupy B (B1, B2, B6 i B9), A, C, E, K.

Du偶a kombinacja witamin i minera艂贸w sprawia, 偶e ciecierzyca odznacza si臋 tak偶e znacznymi w艂a艣ciwo艣ciami prozdrowotnymi dla naszego organizmu. W艣r贸d tych korzy艣ci warto wymieni膰, zmniejszenie ryzyka zachorowa艅 nowotworowych (szczeg贸lnie raka jelita grubego), a tak偶e przyspieszenie proces贸w trawienia, obni偶enie poziomu glukozy we krwi (zalecane cukrzykom!), wspomaganie pracy 艣ledziony, trzustki i 偶o艂膮dka. Opr贸cz tego spo偶ywanie cieciorki ma wp艂yw na odporno艣膰 naszego organizmu, a tak偶e na stan naszej sk贸ry, w艂os贸w i paznokci. Osoby maj膮ce problem z cholesterolem, tak偶e powinny si臋gn膮膰 po t臋 ro艣lin臋.

Ciecierzyca 鈥 jak d艂ugo moczy膰, jak gotowa膰?

W sklepach nie brakuje ciecierzycy w r贸偶nych formach 鈥 suchych ziaren czy te偶 ju偶 gotowych w puszkach. Je偶eli jednak chcemy, by nasze danie by艂o zdrowsze, warto samodzielnie przyrz膮dzi膰 i ugotowa膰. Kupuj膮c cieciork臋 w formie suchej, nale偶y pami臋ta膰, 偶e przed gotowaniem ziarna musz膮 zosta膰 najpierw dobrze namoczone. Nale偶y je zala膰 znaczn膮 ilo艣ci膮 wody i zostawi膰 na ok. 8 do 12 godzin. Je偶eli wi臋c planujemy zrobi膰 danie z ciecierzyc膮, najlepiej zrobi膰 to dzie艅 wcze艣niej. Po tym czasie konieczne b臋dzie wylanie wody i ods膮czenie ziaren oraz ponowne ich zalanie 鈥 gotuje si臋 je na ma艂ym ogniu przez ok. 1 鈥 1,5 godziny.

Ciecierzyca w kuchni 鈥 jakie potrawy?

Je偶eli chodzi o wykorzystanie ciecierzycy w kuchni, jest ona popularn膮 ro艣lin膮 przede wszystkim w艣r贸d wegan i wegetarian, na og贸艂 jednak rzadko kiedy wykorzystuje si臋 j膮 jako sk艂adnik potraw. Mimo wszystko doskonale sprawdza si臋 ona przy wielu okazjach, a jednymi z najpopularniejszych potraw z ciecierzycy, jest powszechnie znany hummus i falafel, kt贸re stanowi膮 przysmak kuchni arabskiej.

Na tym jednak nie ko艅cz膮 si臋 mo偶liwo艣ci cieciorki, poniewa偶 jest ona doskona艂ym sk艂adnikiem do zup, sa艂atek, pasztet贸w i farsz贸w. W sieci mo偶na znale藕膰 r贸wnie偶 wiele innych przepis贸w, tak偶e w po艂膮czeniu z produktami mi臋snymi.