Ciecierzyca: co zrobić, jak ugotować?

Ciecierzyca w misce

Wśród chętnie wybieranych przepisów kulinarnych coraz częściej pojawiają się te, w których jednym ze składników jest ciecierzyca. Czym się ona charakteryzuje? Co warto wiedzieć o ciecierzycy? Jakie dania można z niej wykonać i w jaki sposób się ją gotuje?

Ciecierzyca – charakterystyka, właściwości, wartości odżywcze

Ciecierzyca, jest rośliną z gatunku jednorodnych i należy do rodziny bobowatych. Wywodzi się z zachodniej Azji i jest wyłącznie rośliną uprawną, która w ostatnich latach zyskała dużą popularność. Inną często spotykaną nazwą dla ciecierzycy jest cieciorka lub groch włoski. Jadalną częścią rośliny są owoce, które rosną w postaci strąka i mają gruszkowaty kształt w kolorze lekko żółtawym.

Jakie są wartości odżywcze ciecierzycy? Przede wszystkim jest ona źródłem białka, jak również posiada duże ilości aminokwasów. Z tego powodu popularna jest wśród wegetarian i wegan, ponieważ może być zastępstwem dla mięsa. Dodatkowo jest także źródłem węglowodanów, błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jeżeli chodzi o minerały, zawiera ich sporo, są to: fosfor, wapń, żelazo, cynk, sód, magnez, potas, a także witaminy z grupy B (B1, B2, B6 i B9), A, C, E, K.

Duża kombinacja witamin i minerałów sprawia, że ciecierzyca odznacza się także znacznymi właściwościami prozdrowotnymi dla naszego organizmu. Wśród tych korzyści warto wymienić, zmniejszenie ryzyka zachorowań nowotworowych (szczególnie raka jelita grubego), a także przyspieszenie procesów trawienia, obniżenie poziomu glukozy we krwi (zalecane cukrzykom!), wspomaganie pracy śledziony, trzustki i żołądka. Oprócz tego spożywanie cieciorki ma wpływ na odporność naszego organizmu, a także na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Osoby mające problem z cholesterolem, także powinny sięgnąć po tę roślinę.

Ciecierzyca – jak długo moczyć, jak gotować?

W sklepach nie brakuje ciecierzycy w różnych formach – suchych ziaren czy też już gotowych w puszkach. Jeżeli jednak chcemy, by nasze danie było zdrowsze, warto samodzielnie przyrządzić i ugotować. Kupując cieciorkę w formie suchej, należy pamiętać, że przed gotowaniem ziarna muszą zostać najpierw dobrze namoczone. Należy je zalać znaczną ilością wody i zostawić na ok. 8 do 12 godzin. Jeżeli więc planujemy zrobić danie z ciecierzycą, najlepiej zrobić to dzień wcześniej. Po tym czasie konieczne będzie wylanie wody i odsączenie ziaren oraz ponowne ich zalanie – gotuje się je na małym ogniu przez ok. 1 – 1,5 godziny.

Ciecierzyca w kuchni – jakie potrawy?

Jeżeli chodzi o wykorzystanie ciecierzycy w kuchni, jest ona popularną rośliną przede wszystkim wśród wegan i wegetarian, na ogół jednak rzadko kiedy wykorzystuje się ją jako składnik potraw. Mimo wszystko doskonale sprawdza się ona przy wielu okazjach, a jednymi z najpopularniejszych potraw z ciecierzycy, jest powszechnie znany hummus i falafel, które stanowią przysmak kuchni arabskiej.

Na tym jednak nie kończą się możliwości cieciorki, ponieważ jest ona doskonałym składnikiem do zup, sałatek, pasztetów i farszów. W sieci można znaleźć również wiele innych przepisów, także w połączeniu z produktami mięsnymi.