Jak planować posiłki na cały tydzień?

Zdrowy posiłek

Znasz ten scenariusz: w pracy przez cały dzień głowisz się nad tym, co przygotować na obiad, po pracy zakupy, potem gotowanie i… tak codziennie? Wcale nie musi tak być. Oszczędzaj czas (i pieniądze) planując posiłki. Podpowiadamy, krop ko kroku, jak stworzyć taką listę na cały tydzień.

1. Stwórz bazę sprawdzonych posiłków

Brzmi poważnie, ale w praktyce nie jest takie straszne. Na kartce, w telefonie lub na komputerze wypisz wszystkie posiłki, które lubisz i których przygotowanie nie zajmuje ci zbyt wiele czasu. Mogą to być dania śniadaniowe, obiadowe, desery. Naprędce stworzona baza będzie stanowić… bazę twojego jadłospisu. Uratuje cię na początku, gdy dopiero będziesz się wdrażać oraz wtedy, gdy zabraknie ci pomysłów.

A skoro o tym mowa, zawsze od razu zapisuj lub kopiuj odnośnik do nowych przepisów, które ci się spodobają. Koleżanka w pracy mówiła o pysznej zapiekance? Na Instagramie zobaczyłaś, jak przygotować zupę, na której widok kiszki marsza grają? Nie czekaj na później, tylko od razu to zapisz, w takiej formie, jaka jest dla ciebie wygodna. I nawet nie waż się myśleć, że zrobisz to za kilka minut/godzin, bo pewnie zapomnisz. A gdy przyjdzie do przygotowania jadłospisu, będziesz mieć pustkę w głowie.

2. Opracuj sposób zapisywania jadłospisu

Przyznamy się od razu, że nazwa tego kroku, to trochę przerost formy nad treścią, ale nie wiedzieliśmy, jak go zatytułować. Chodzi o to, by zadecydować, w jakiej postaci jadłospis będzie dla ciebie najbardziej wygodny. Może to notatka, do której masz zawsze dostęp w telefonie? A może rozpiska w kalendarzu? Lub zwykła kartka przywieszona na lodówce.

Nasz rada brzmi: nie czekaj, tylko działaj. Na co masz nie czekać? Aż kupisz piękny szablon do planowania posiłków. Wydrukujesz dopracowaną w każdym calu tabelkę. Zapomnij o tych wszystkich nieważnych rzeczach, które cię powstrzymują przed planowaniem.

3. Planowanie posiłków – wskazówki

To właśnie ten moment, w którym siadasz i planujesz. Pamiętaj, że jadłospis jest dla ciebie i ma wyglądać tak, aby był łatwy i wygodny w zrealizowaniu – przez ciebie. Mamy kilka wskazówek, które powinny to ułatwić.

Planuj posiłki na dwa-trzy dni. O ile nie jesteś pełnoetatową kurą (bądź „kurem”) domowym, to pewnie nie masz czasu na przygotowanie pięciu różnorodnych posiłków w ciągu dnia, i to na dodatek tak codziennie. Dlatego ułatw sobie sprawę i rób więcej porcji, które mogą być przechowywane w lodówce i odgrzewane. Ta zasada tyczy się nie tylko obiadów, ale również śniadań czy kolacji.

Dbaj o to, aby w każdym daniu znalazło się źródło białka (nie tylko mięso, ale też nabiał, kasze, strączki), po to, aby było ono sycące. W ciągu tygodnia wybieraj takie potrawy, których przygotowanie nie zajmuje zbyt wiele czasu.

W planie uwzględnij wyjścia na miasto, urodziny, o których wiesz. A jeśli stworzenie listy na cały tydzień to za wiele, zacznij od opracowania dwóch-trzech dni. Na początek to wystarczy.

4. Przygotowanie listy zakupów

Na tej podstawie stwórz listę zakupów. Polecamy użyć do tego aplikacji mobilnej, np. Listonic, Evernote czy Google Keep, w których możesz „odhaczać” to, co zostało już kupione. I rób zakupy na cały tydzień. Takie produkty, jak pieczywo czy sałaty, możesz uzupełniać na bieżąco, aby się nie zepsuły. Rób to dzień wcześniej, w ramach spaceru, a zwiększysz aktywność spontaniczną w ciągu tygodnia.

5. Gotowanie na zapas

To, co możesz, gotuj na zapas i zamrażaj. To może być ulubiony sos pomidorowy stanowiący bazę wielu dań, a także zupy czy gulasze. Oczywiście, skrupulatnie opisuj pudełka czy woreczki, w których mrozisz. To będą twoje dania na kryzysowe dni, gdy wiesz, że nie będziesz mieć czasu na gotowanie lub nie masz pomysłu na jeden z posiłków w trakcie planowania jadłospisu na cały tydzień. Szybko przekonasz się, że to duże ułatwienie, a cała organizacja domowego menu stanie się prostsza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *