Jak zachowywać się w restauracji na biznesowym obiedzie?

Obiad biznesowy

Teoretycznie, jak należy się zachowywać podczas wizyty w restauracji, wie każdy, lub tę wiedzę mieć powinien. Spotkania biznesowe mogą rządzić się jednak trochę innymi prawami. Podpowiadamy, jak zachowywać się podczas obiadu ze swoim przyszłym kontrahentem lub partnerem biznesowym.

Rezerwacja stolika w restauracji

Zacznijmy od tego, żeby zawsze rezerwować stolik w restauracji, niezależnie od tego, czy spotkanie jest umówione na wczesną, “niepopularną” porę, czy miejsce, do którego się wybieracie, jest zawsze puste. Pech może sprawić, że nie będzie wolnych stolików lub będą one się znajdować w mniej komfortowej, niesprzyjającej rozmowom części sali.

Dokonując wcześniej rezerwacji, masz pewność, że nie będzie żadnych wpadek jeszcze przed rozpoczęciem spotkania. Przy okazji możesz poprosić pracownika restauracji, żeby w miarę możliwości wybrał miejsce spokojne, dyskretne – wyjaśnij, jaki jest charakter wizyty, a wtedy kelner czy kelnerka na pewno coś dobiorą.

Co zamawiać w restauracji?

Pominiemy kwestie związane z tym, jakie sztućce do posiłku wybrać czy co zrobić z serwetą, bo to są informacje ogólne, które możesz poznać z innym źródeł. Chcielibyśmy natomiast zasygnalizować, żeby podczas takiego obiadu zamawiać wyłącznie dania „bezpieczne”. Czyli jakie?

Przede wszystkim chodzi tu o potrawy, które nie stwarzają problemów podczas jedzenia, jak burger czy spaghetti. Trzeba mieć nie lada wprawę, żeby zjeść je w sposób estetyczny. Lepiej też unikać dań, których aromat może być wyjątkowo intensywny, jak np. zupa czosnkowa. To również nie czas na eksperymenty, więc jeśli nigdy nie jadłeś ośmiorniczki, to nie próbuj się popisywać przed swoim rozmówcą obyciem w kulinarnym świecie.

Rozmawianie przez telefon

Chyba nie musimy tłumaczyć, że odbieranie telefonu podczas rozmowy z inną osobą może zostać uznane za brak szacunku. Szczególnie gdy ma to miejsce w restauracji – przyjmuje się, że przy stole nie wypada wyciągać telefonu. Aby uniknąć krępujących sytuacji, wycisz przed spotkaniem swojego smartfona i odłóż go do teczki.

Może okazać się jednak, że czekasz na bardzo ważny telefon. Wtedy na początku uprzedź o tym rozmówcę, nie tłumacząc się jednak dokładnie. A gdy ktoś do Ciebie zadzwoni, przeproś i odejdź od stołu, aby odebrać połączenie. Pamiętaj, że Twoja rozmowa nie powinna przeszkadzać też innym gościom. Zakończ ją najszybciej, jak jest to możliwe.

Płacenie za rachunek

Często kłopotliwe jest, kto płaci za rachunek podczas spotkań biznesowych. Tutaj przyjęto zasadę, że uregulować należność powinna osoba, która jest inicjatorem spotkania. Lecz jeśli jest nim kobieta, a rozmówca mężczyzną, to może okazać się, że w myśl savoir vivre’u, to on będzie chciał płacić. Wtedy lepiej się nie wykłócać, byłoby to nietaktem.

Napiwek

O ile tylko obsługa kelnerska nie była wyjątkowo opieszała, niekulturalna, to powinno się dać napiwek w wysokości min. 10% wartości zamówienia. I lepiej tego nie lekceważyć na spotkaniach biznesowych, żeby nie wyjść na osobę skąpą (w takich relacjach to zwykle nie wróży niczego dobrego). Z drugiej strony nie warto też przesadzać z wysokością napiwku, ponieważ mogłoby to zostać źle odebrane.